Mérida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu Mérida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu

Mérida

Door: LoesHoepman

Blijf op de hoogte en volg Loes

13 Juli 2014 | Mexico, Mérida

Welkom allemaal,

Zoals ik in mijn vorige blog al aangegeven had, zijn we naar Merida afgereisd om hier enkele dagen te vertoeven. Merida is echt een geweldige stad. Tot nu toe de mooiste van allemaal. Ze zijn hier goed ingespeeld op toeristen. Daarnaast is het goed onderhouden en hebben ze hele leuke marktjes en parken met mooie kathedralen en restaurantjes. Het is een vrij grote stad. Wij hebben veel gezien en rondgelopen, maar hebben nog lang niet alles gezien.

Tijdens aankomst, rond 22u, moesten we op zoek naar ons hostel. Na zeker 30 min. te hebben gelopen en het hostel te hebben gevonden met zware backpacks en tassen op ons rug en buik, bleek het hostel vol te zitten. Laat in de avond moesten we dus nog op zoek naar een nieuw hostel. Uiteindelijk hadden we een prachtig hostel gevonden met prachtig uitzicht op het "grande plaza". We zijn die avond vrij direct gaan slapen en de volgende dag vroeg opgestaan om de stad in te gaan.

De volgende dag hebben we heel veel rondgelopen en foto's gemaakt van de prachtige gebouwen, kerkjes, kathedralen en mooie straten en parkjes. In de avond bleek er een soort festival te zijn hier in Merida. Allereerst hebben we vanuit onze kamer gekeken naar het begin van het festival. Alle straten op het grote plein, waar wij zaten, waren afgesloten voor het verkeer. Allemaal plastic stoelen langs de kant van de weg en midden op de weg voor de ingang van een kerkje. Later zijn we zelf in de menigte gaan staan van mensen die keken. Er werd een stukje opgevoerd, iets cristelijks, met mensen verkleed in traditionele kleding. Op de muur van de kerk werd ondertussen een film en beelden geprojecteerd die bij het verhaal pastte. Die avond hebben we een beetje rondgehangen en langs alle gezellige plekjes geweest en later zijn we weer op het balkon gaan zitten en vanaf daar het parkje bewonderd met een heerlijk koud biertje.

De volgende morgen zijn we vroeg naar Uxmal gegaan. Dit zijn ook ruines, maar echt weer zo anders dan welke we eerder hebben gezien in Chitzen Itza bijvoorbeeld. Voor mij blijft het heel erg indrukwekkend om te zien. Hier in Uxmal zijn de ruines en tempels echt goed onderhouden en zie je ze ook druk ermee bezig zijn. Dat maakt het dan weer erg mooi. Het was een lange dag, maar zeker de moeite waard.
In de avond hebben we een nieuwe tour gepland voor de volgende dag (zo. 13 juli).

'Nature Tour'.
Dit was ook weer helemaal te gek. We waren de hele dag op weg, van 9 uur tot 6 in de avond. In een klein busje met allemaal mensen van het hostel waar we in zaten en een gids gingen we dan op weg. Allereerst gingen we naar een plek waar we op een klein weggetje tussen het water reden. Op enkele plekken stopten wij en konden we een hele grote groep flamingo's zien. Nog meer flamingo's haha. Nadat we in Isla Holbox al een hele tour gedaan hadden.
Nadat we hier een tijd hebben rondgereden zijn we richting de kust (naar het noorden) van Progreso gegaan. Toen we hier gestopt waren konden we mooie foto's maken van de kust en de langste pier ter wereld. Wel een paar kilometer lang. Hier schijnen allemaal toeristenboten aan te meren, hele grote cruiseships! Hier is ook echt prachtig helder blauwe water te zien en een klein strandje, dat natuurlijk helemaal vol lag met mensen die van het heerlijke weer genoten.
Toen we weer allemaal in het busje zaten gingen we richting een andere plek. Hier stapten we uit en moesten we vervolgens in een bootje door mangrove's varen. Mangroves zijn eigenlijk allemaal verschillende type bomen of struiken die in een omgeving groeien waar vaak zoute grond is. Althans dat is wat ik begrepen heb van de gids.
De mangroves zijn echt heel mooi. Het is heel erg rustgevend om in een klein bootje door een smal slootje, omgeven door bomen/struiken, te varen en allemaal vogels, andere beestjes en het water te horen. Na 10 minuutjes varen stopten we en kwamen we aan bij een cenote. Deze cenote is ontstaan doordat er hier een meteoriet is ingeslagen. Hier hebben we ook nog even in gezwommen en hebben we onze duikbrillen en snorkels erbij gepakt om de vissen die hier zwemmen te kunnen zien. Ook even lekker afkoelen!

Na de mangroves zijn we weer terug gegaan naar progresso om heerlijk aan het strand te zitten en wat te eten. Nadat we allemaal weer opgeladen waren en goed gegeten hadden gingen we weer verder.

We gingen naar een zoutvlakte toe. Hier waren allemaal kleine zoutpoels. Als je erin ging staan was de grond extreem warm onder de voeten en wanneer je met een stok of steen in de grond ging slaan kwam er een stuk zoutsteen vrij. Dit was heel erg zout als je het ging proeven.
Wat ook erg leuk was om te zien en te doen was om in het water te gaan liggen. Net als in de dode zee, bleef je gewoon drijven op het water zonder iets te doen. Iedereen ging liggen en in het warme water drijven.
Daarnaast hielp het ook heel erg goed tegen de vele muggenbulten die je hier echt elke dag weer opniew erbij krijgt.

Daarna gingen we nog naar een andere plek waar we gingen lopen in drassig water en zand. Heel leuk om te doen, maar wel goed uitkijken en geconcentreerd lopen. Je gleed namelijk de gehele tijd onderuit. DHier zagen we ook andere vogels en eieren. Het was een soort natuurreservaat en geen natuurlijke wandelroute die we volgde, daarom was het des te leuker om te doen.
Na al deze tours zijn we nog naar een ander stadje gereden en hebben we daar een ijsje gehaald en op een andere pier gelopen en even genoten van het mooie uitzicht.
Ondertussen was het alweer tijd om terug te gaan naar het hostel en even goed te eten en uit te rusten de rest van de avond en ons klaar te maken voor de volgende reis.

We zijn hier uiteindelijk een dag langer gebleven, omdat ik zo vreselijk ziek was geworden van eten hier dat ik constant moest overgeven en alleen maar kon liggen in bed. Heel vervelend. Leroy had er ook een beetje last van, maar stukken minder gelukkig. Ik werd goed verzorgd door hem!