Chequila en Valladolid - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu Chequila en Valladolid - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu

Chequila en Valladolid

Door: LoesHoepman

Blijf op de hoogte en volg Loes

09 Juli 2014 | Mexico, Valladolid

Hallo allemaal!! Eindelijk ben ik hier weer..tijd geen internet gehad, dus nu maar even snel een paar verslagen van de afgelopen weken plaatsen.

Vanuit Isla Holbox zijn we naar Chequila gereisd. Dit ging met de boot. Vanuit daar gingen er bussen richting Valladolid.
In eerste instantie wilden wij richting Merida gaan reizen, vanaf Isla Holbox, maar door verkeerde informatie hebben we dus een boot later genomen waardoor de bus al vertrokken was. We hebben toen besloten om naar Tizimin te reizen en vanaf daar direct door naar Valladolid.
Toen we aankwamen in Valladolid (di. 8 juli), hebben we een mooi hostel gevonden en zijn we hier enkele dagen verbleven.

De dag van aankomst zijn we twee rondleidingen gaan doen.
De eerste was een cacao-rondleiding. Hier werd er vanalles over cacao verteld en waar het oorspronkelijk vandaan kwam (Maya's en Mexico) en konden we verschillende soorten chocolade proeven. Dit was heerlijk en erg interessant om te horen hoe alles nou precies in elkaar zit. Ze hadden hier allemaal materialen waarmee ze vroeger van de planten en bonen de cacao maakten en mee stampten tot cacao/chocolade. Foto's gemaakt natuurlijk, want hier kom je maar één keer!
De tweede rondleiding ging over tequila. Het sterke drankje, iedereen kent het wel! Een man vertelde hier ons waar tequila vandaan kwam, hoe groot een plant eigenlijk is (heel groot! Weegt wel 60-80 kilo en je kunt per 10 kilo ong. 1 Liter Tequila krijgen) en liet ons zien hoe tequila gemaakt wordt. Daarna mochten we ook nog even proeven...wauw, 3 shotjes van verschillende soorten tequila. Ik voelde hem daarna wel lichtjes..maar er zat iig een lekkere tussen.

Ook zijn we in Valladolid naar een museum geweest wat ging over hoe valladolid er vroeger uitzag en nu, welke kleding ze toen droegen, spullen die ze toen gebruikten. Erg klein, maar leuk om te zien.
Daarnaast zijn we nog naar de plaatselijke marktjes geweest en hebben we veel mooie foto's gemaakt, onder andere van een kathedraal, welke op het grote plein te zien was.

Een andere dag zijn we naar het bekende "Chitzen Itza" geweest. Deze ruines/maya-tempels zijn erg indrukwekkend. Het is het meest toeristische park wat ik ooit gezien heb. Gelukkig zijn we heel vroeg in de ochtend gegaan en konden we nog mooie foto's maken zonder dat er teveel toeristen op staan. Later op de dag, rond een uurtje of 11/12, werd het namelijk heel erg druk en kon je geen mooie foto's meer maken. Al met al was het een erg mooie dag en hebben we hele mooie dingen gezien, waaronder ook 2 cenotes. Cenotes zijn bovengrondse poels waar je in kunt zwemmen en prachtige dingen kunt zien. Alhoewel je niet overin in mag zwemmen, zoals in deze 2, maar dan nog is het mooi om te zien.

De laatste dag hebben we ons opgemaakt voor een reis naar Merida. Meer hierover in mijn volgende verslag!