Flores, Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu Flores, Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu

Flores, Guatemala

Door: LoesHoepman

Blijf op de hoogte en volg Loes

29 Mei 2014 | Guatemala, Flores

Beste allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Ik zit nu midden in de werkperiode/stage en om nou elke keer iets over het werk te posten is nou niet super interessant. Vandaar dat het wat langer duurt voordat ik weer iets post.
Astrid en ik hebben tot nu toe elk weekend iets ondernomen, om zo even weg te zijn van de stage en leuke dingen te doen en om meer te zien dan alleen Belize City zelf. Zo zijn we ook afgelopen weekend weer weggeweest.

Afgelopen weekend zijn we van vrijdag t/m maandag naar Guatemala geweest. Een nieuw avontuur, een nieuw land en voor mij een nieuwe ervaring om zelf te regelen hoe we dat doen met vervoer en de grensovergang en dat te overleven. Dat opzich is al een avontuur op zichzelf!

Maandagochtend heel vroeg opgestaan om zo om 6.00 onze bus te nemen. Zelfs rond dit tijdstip is het al heel erg warm hier in belize. We zijn naar de bus gelopen, maar uiteindelijk waren we net iets te laat en reed deze bus voor onze neus weg. Heel jammer. Nu moesten we uiteindelijk nog een heel uur wachten om de volgende bus te kunnen pakken. Toen we uiteindelijk in de bus zaten en die na lang wachten vertrok, konden we lekker uitrusten.
Het was geen toeristenbus, maar een doodnormale passagiersbus, dus we wisten van tevoren al dat deze bus langs alle plekken zou komen en er mensen in en uit gingen. De heenreis naar de grens duurde dan ook 4 uur lang. Het is een heel leuke manier om te reizen in een normale bus, je maakt meer mee van de plaatselijke gewoonten en je ziet veel meer van de omgeving zelf..al hadden we dit al grotendeels gezien op onze andere trips.

Waar ik erg om moest lachen is de manier waarop mensen hier reizen. De buschauffeur heeft een soort conducteur mee die, wanneer er mensen in de bus stappen, het geld int. De voordeur staat tijdens het rijden gewoon open en wanneer je uit de bus wil schreeuw je gewoon even naar de chauffeur. Deze gaat dan langzamer rijden zodat jij aan de voorkant uit de bus kunt springen en de chauffeur weer verder kan. Hetzelfde geldt voor de mensen die langs de kant van de weg staan. Niet gewoon bij bushaltes, maar gewoon ergens in het wilden westen en hun hand zwaaien om mee te kunnen. Ze springen er voorin en nemen hun plaats in de bus. Al dat stoppen en weer verder reizen neemt zoveel tijd in beslag, maar de sfeer in zo'n bus is heel anders dan in een doodnormale toeristenbus. Je zit midden in de cultuur en gewoonten, samen met de mensen uit dit land.

Toen we eenmaal bij de eindhalte aankwamen, zo'n kleine 5 min vanaf de grens, en we uit de bus kwamen...werden we overdonderd door een aantal taxi-chauffeurs die ons graag naar de grens wilden brengen. Uiteindelijk hebben we er eentje gekozen en deze heeft ons naar de grens met Guatemala gebracht.
Bij de grens moesten we langs verschillende mensen. Zo moesten we betalen om het land in te mogen, verblijfspapieren tekenen en een stempel halen voordat we eindelijk in Guatemala waren. Check, deze kan nu ook van me landenlijstje. Eenmaal over de grens wisten we dat we een busje/taxi konden pakken naar Flores, onze verblijfplaats. Dit was ook direct het punt waar we toch flink zijn uitgebuit. We moesten zoveel betalen voor de taxirit. We hadden opgezocht dat het ongeveer 10 euro zou moeten kosten, echter betaalden we 25 euro per persoon. We hadden geen andere keus dan accepteren. 1 uur later waren we dan in Flores.

Flores is een klein eilandje midden in Guatemala. Het is een hoofdplaats van het district Pèten. Het eiland zelf staat in verbinding met een brug naar het naastgelegen Santa Elena. Dit is een grotere stad met meerdere winkels. Bij aankomst in Flores zijn we ons eerst gaan installeren in ons hostel, om vervolgens even een rondje te lopen en geld te halen. Omdat het zo ontzettend warm was hebben we gelijk maar even een ijsje gehaald en hier heerlijk van mogen smullen. Heerlijk!
In de loop van de avond hebben we samen met Laura en haar moeder, die ook dit weekend naar Guatemala gingen om daar een aantal weken te verblijven, een aantal cocktails gedronken bij een restuarant. Ik kan je vertellen....het is belachelijk goedkoop allemaal! Zo ben ik voor 2-3 cocktails op een avond, maar 3,50 euro kwijt!! Hier gingen we dus zeker nog de andere avonden ook goed gebruik van maken. Een aantal cocktails drinken!

De volgende dag hebben we een beetje uitgeslapen. Na gisteren zo vroeg te zijn opgestaan hadden we wel een beetje rust nodig. Natuurlijk was ik alweer rond 8.00 wakker, wat voor mij hier al uitslapen is! Normaal thuis zul je me niet zo snel rond deze tijden wakker zien worden op een vrije dag..maar hier is het zo warm en al vroeg licht, het gaat helemaal vanzelf.
We zijn een beetje het eiland rondgelopen, hebben heerlijk ontbeten en er zijn wederom een boel foto's door mij geschoten.

Tijdens het lopen kwamen we een paar leuke plekjes tegen. De straten op dit eiland zijn nu trouwens echt super rustig, maar dat is vooral omdat het geen hoogseizoen is hier. Het is hier soms uitgestorven.
Wat ons vooral opviel was dat er in bijna elke restaurant of bar voetbal gekeken werd. Dit was ook niet te missen. Het geluid stond immers super hard aan en je kon het op straat horen. Er werd namelijk de Finale van de Champions League gespeeld tussen Real Madrid en Atletico Madrid. Aangezien het twee spaanse ploegen zijn en ze hier allemaal spaans spreken en er nauwelijks iets te doen is op dit eiland vonden we dat niet zo gek. We zijn naar een kroeg gegaag en hebben ons gemengd in het feestgeruis tussen de lokale bevolking. Super grappig dat het was! We hebben ons daar zeker vermaakt en gelachen, met natuurlijk een heerlijk Guatemalaans biertje...geen idee of je dat zo zegt, maar zo noem ik het maar! XD

Na de wedstrijd kon het feestje hier beginnen, Real Madrid had namelijk gewonnen en dat was toch de club waar ze hier voor juichen bleek al snel. Wij zijn terug naar huis gegaan en hebben lekker gedouched. We waren doordrenkt van het zweet, goh wat was het warm...*Lees: 34 graden*. Na onze douche en rust zijn we weer samen met Laura en haar moeder heerlijk ergens gaan eten en hebben we ons daarna opgemaakt voor een nacht slapen. Morgen stond immers Tikal op de planning en moesten we weer vroeg op.

Op zondag stond Tikal dus op de planning. Tikal is een plaats in Guatemala waar eigenlijk de meeste toeristen naartoe gaan als ze in Guatemala zijn. Het schijnt de mooiste Maya-stadsruïne ter wereld te zijn en het ligt midden in een oerwoud/jungle.
In de ochtend moesten we ons om 6.00u voor de ingang van ons hostel melden om vervolgens met een busje naar Tikal te vertrekken. Dit was op ongeveer een uurtje afstand rijden. Samen met andere toeristen waren we dan in de vroege morgen op weg naar Tikal. Tijdens deze heenreis vertelde onze gids verhalen over Tikal en de geschiedenis hiervan. Interessant! Zo schijnt het gebied in totaal 16 hectare groot te zijn en is hiervan nog maar 20% echt helemaal zichtbaar en uitgegraven. De rest, 80%, zit nog onder het oppervlak zelf onder grote bergen en tussen de jungle. Zelfs voor deze 20% dat zichtbaar is, heb je meerdere dagen nodig om dat allemaal te kunnen zien. Daarnaast vertelde de gids onder andere dat de Maya's de Maya-kalender aanhielden en dat dit één van de meest betrouwbare kalenders uit de oudheid is die er bestaat. Natuurlijk wisten wij dit al, maar wat een leuke bijkomstigheid was was dat hij vertelde dat op de dag dat deze kalender stopte (21 dec 2012)..er 100-duizenden mensen naar Tikal kwamen om daar het einde van de wereld, einde van de kalender, samen te beleven. Het begin van een nieuw tijdperk. En zo vertelde de gids nog veel meer leuke wetenswaardigheden.

Eenmaal aangekomen in Tikal zijn we vervolgens langzaam aan naar de jungle gegaan om de tempels en dieren die hier zijn te kunnen bewonderen.
Goh, ik vond het prachtig. We hadden natuurlijk al de Maya-tempels in Belize, San Ignasio gezien, maar deze was echt super groot en kon je uren/dagen/weken doorheen wandelen. Dan nog heb je nog lang niet alles gezien. Zo enorm groot. We hebben verschillende tempels beklommen, heel veel foto's gemaakt en geluisterd naar de mooie geluiden die overal te horen waren. Daarnaast hebben we ook nog enkele aapjes, een papegaai, verschillende soorten vogels en andere beesten gezien.
Ook hebben we de hoogste tempel beklommen en hadden we prachtig uitzicht over de hele jungle, waar bovenuit enkele andere tempels te zien waren. Super mooi en veel foto's waard.
Rond 13 uur zijn we weer terug gegaan met de bus richting Flores. Het was een lange dag, helemaal lekgeprikt en gestoken door alle heerlijke mosquito's die daar graag wonen, maar ik had het ervoor over. Het is iets om zeker gezien te hebben.. Geweldig!!
De rest van de dag hebben we nog door het dorpje gelopen en de bus terug geregeld naar Belize City, laatste beetjes geld gehaald en hostel betaald. Daarna hebben we nog op onze laatste avond een heerlijke burger gegeten met uitzicht over een prachtige horizon en zonsondergang met als toetje een mojito. Prachtige avond en afsluiter van deze heerlijke “kleine” vakantie. Bij ons hostel nog buiten gezeten met een drankje en geluisterd naar muziek op straat.

Maandagochtend zijn we om half 8 weer terug naar Belize City gegaan, waar we om 12 uur aankwamen. Dit soort weekenden zijn leuk om tussendoor even iets anders te doen dan alleen maar stage. Daarnaast is het leuk om iets anders van een land te zien of in dit geval, een nieuw land te bezoeken.

Tot de volgende keer!

• 29 Mei 2014 - 16:00

Henk :

Hallo Loes,

Wat heb je weer een mooi verslag gemaakt. En wat maak je veel mee in korte tijd. Ben benieuwd naar de fotos van Guatemala. Zo te lezen vermaak je je prima. Houd ons op de hoogte.

groetjes en xxx

Henk

• 29 Mei 2014 - 19:12

Loes Hoepman:

29 mei 2014 18:55 | Door: Loes Hoepman
    Heeii Papa,

Ik vermaak me hier zeker wel, de korte trips die we maken in het weekend geven ons toch een heerlijk vakantiegevoel tussendoor.
    Verder doe ik mijn best om mooie verslagen te schrijven en jullie zoveel mogelijk allemaal op de hoogte te houden van het leven en mijn avonturen hier.

Foto's staan er nu ook op. Heel veel kijk- en leesplezier verder!
    Veel plezier nog in het "warme" Nederland..haha

Groetjes,

• 30 Mei 2014 - 23:01

Mireille:

Mooi verslag Loes over Guatemala, aapjes en Maya tempels ! Zoals ik t lees is het allemaal heel indrukwekkend. Fijn dat je het zo naar je zin hebt (ondanks de hitte). Geniet er van !!
    Grtjes, mireille

• 31 Mei 2014 - 19:00

Eline:

Mooi verslag weer. Die tempels zijn echt gaaf.