Vol weekend afgelopen week - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu Vol weekend afgelopen week - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu

Vol weekend afgelopen week

Door: Loes Hoepman

Blijf op de hoogte en volg Loes

15 Mei 2014 | Belize, San Ignacio

Mijn 6e blog alweer...gaat toch makkelijker dan verwacht dat schrijven. Ik moet ook eerlijk toegeven dat het eigenlijk heel leuk is om mijn ervaringen op te schrijven en te delen met iedereen. Of nouja..jullie die het lezen dus!

Vorige week donderdag was mijn moeder jarig (nogmaals gefeliciteerd Mam!) en geheel toevallig ook de vrouw des huizes hier. Lekkere taarten eten voor het gehele weekend en zelfs langer. Wel 3 soorten, super veel en zoet dat het is! Sjeetje..

Vrijdag hebben we in de avond hier met velen wat gedronken in huis, van cola tot rum tot mixdrankjes, alles was hier te vinden en daarbij is het nog best laat geworden (Lees half 3!) Dan denken jullie..half 3, dat is niet zo laat. Nou, ik kan je vertellen...persoonlijk ben ik wel gewend om laat naar bed te gaan en is dat totaal geen probleem, maar hier in het hete, super warme Belize waar het elke dag 30+ graden is ben ik echt rond 22.00 echt wel helemaal gebroken. Mede doordat de nachtrust gewoon niet goed is. Elke nacht wakker worden door en/of de hitte en honden die blijven blaffen heel de nacht maakt dat er dus niet beter op. Daarnaast ben ik rond 6 uur altijd al wakker. Ofwel..zelfs na 2 weken voelt het alsof ik nogsteeds niet echt gewend ben geraakt aan het leven hier...de warmte, de honden, het easy leven wat wellicht té rustig aan is.. Ik zal er vast nog aan moeten wennen..

Nou dan zal ik nu echt iets vertellen over het weekend. Tijdens het weekend hebben we veel dingen ondernomen. Als je er dan toch bent moet je natuurlijk wel zoveel mogelijk doen en zien hier en niet alleen maar thuis zitten en niets doen.

Zaterdag ben ik samen met Laura, die werkt als vrijwilliger bij het Rode Kruis, het Rode Kruis gaan helpen. Astrid voelde zich niet helemaal lekker, dus die is nog even lekker thuis gebleven. Ik heb van 8 uur tot half 2 in de snikhete zon, langs de weg gestaan om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Je moet het zien als volgt: Je staat langs de weg bij een drempel, want dan moeten auto's rustiger rijden, en probeert auto's te laten stoppen en ervoor te zorgen dat ze geld doneren aan het Rode Kruis. Nou..als je mij goed kent, niet echt mijn ding! Haha..
Laura en ik stonden daar eerst in ons eentje. In het begin was het een beetje uitvogelen hoe we dit het beste konden aanpakken. Nou op een gegeven moment hadden we het door hoor, geld stroomde binnen en we hadden handen tekort. Gelukkig kregen we na 1,5 uur hulp...tja, mensen zijn soms ietsje te laat..Belize-time heet dat hier. Dit hielp heel erg. Uiteindelijk waren we natuurlijk hartstikke moe van heel de dag in de zon staan en geld vragen. We zijn lekker terug naar huis gegaan, onderweg nog even langs de markt geweest en thuis heerlijk douchen en vroeg gaan slapen> zondag stond immers een lange dag op ons te wachten met veel touren.

Zondag was dus de planning om te gaan touren. Het schema zag er als volgt uit: Samen met Laura (Vrijwilliger Rode Kruis), Astrid (Studiegenoot) en Carlos (jongen die in Belize woont en we kennen via Laura) zouden we gaan touren richting de Spanish Lookout en verder door naar San Ignacio rijden. Carlos was onze chauffeur.

Rond 10 uur in de ochtend zijn we dan vertrokken richting “the Spanish Lookout”. Dit is een plaats in het Westen van het land, tegen de grens van Guatamala aan. The Spanish Lookout is een kleine stad waar een gemeenschap van ''Mennonites'' leven. Dit zijn dus de doopsgezinden, “Anabaptisten”, mensen (Amish ook). Helaas hebben we niet veel meer kunnen zien dan het landschap en de huizen en dergelijke. Op een zondag gaan, in een kerkelijke stad, is achteraf gezien ook niet de beste dag om deze trip te ondernemen haha. We hebben dus niet de mensen in traditionele kleding kunnen zien die ze in deze gemeenschap dragen..ofwel de mannen in overall uniform en strohoeden en de vrouwen in lange geprinte jurken.

Vervolgens, nadat we een beetje overal rondgereden hadden daar, zijn we verder gegaan naar San Ignacio. San Ignacio is in mijn ogen echt een hele mooie stad. Eigenlijk veel meer het Belize wat ik in gedachten had.
Officieel ligt San Ignacio naast Santa Elena, de zusterstad, en zijn deze 2 steden gescheiden door één heel grote rivier en een brug. De Macal River en Belize's enige hangbrug, de Hawksworth Bridge. San Ignacio heeft veel meer leven, het is er super mooi, heel kleurrijk, veel groen, heuvels, mooie grote rivier en kleine gezellige straatjes. Ook is er één hoofdstraat met allemaal kleine winkels, hotels en restaurants. Natuurlijk was het nu niet zo druk, het was immers zondag, maar je kon proeven dat het een hele gezellige drukke stad is door de week. Ook schijnt er op zaterdag een hele grote markt te zijn, waar iedereen eigenlijk geweest moet zijn. Dat moet ik dan nog maar een keertje doen...Leroy?

We hebben tussendoor even goed uitgebreid gelunched, heerlijk gegeten. Na de lunch zijn we nog even, nouja dat klinkt ook weer zo van “Omdat het moet!”, nee, dat was echt wel heel mooi om te zien, langs de Maya Tempels geweest hier in San Ignacio. Carlos is samen met mij en Astrid gegaan, Laura bleef in de stad zelf.
De Maya-Tempel hier, “Cahal Pech”, is een groot Maya Ceremonieel Centrum geweest vroeger. Om hier te komen moet je eerst helemaal naar de top van San Ignacio toe. Hier heb je een mooi uitzicht over een groot gedeelte van de stad. 10 Belizian betaald, Carlos mocht gratis..blijft altijd oneerlijk. Alles is hier dubbel zo duur voor toeristen, maar goed. We zijn heel rustig gaan rondlopen door de Maya-Tempels en natuurlijk ook hier weer veel foto's geschoten. Eerste keer dat ik het van dichtbij zie. Ik vond het prachtig!! Het is zo anders..en als je dan nadenkt over heel vroeger hoe het er toen was en ging is dat toch wel apart dat je hier zoveel jaren later ook gewoon doorheen loopt. Gewoon mooi.

Nadat we én de stad én de tempels gezien hadden konden we ons weer klaarmaken voor de terugweg. Onderweg hadden we nog even bedacht om een tussenstop te maken in “Old Belize”. Het is eigenlijk een haven van Belize, met een mooi zwemgelegenheid “Cucumber Beach”. Echt ook weer een lust voor het oog. Foto's zullen het laten zien allemaal.

Bij thuiskomst lekker gegeten en naar bed. Morgen stond immer weer een werkdag voor de boeg. Kijken hoe dat gaat uitpakken.

Foto's zitten er ook weer bij!

Met vriendelijke groet..X Loes

  • 16 Mei 2014 - 11:15

    Martina:

    Leuk!!!! Een hele belevenis weer. Leuke foto's ook!!! Liefs,xx

  • 16 Mei 2014 - 20:59

    Loes Hoepman:

    Ik ben zeker aan het genieten..Komen weer leuke dagen aan! Xx

  • 31 Mei 2014 - 18:48

    Eline:

    Prachtige foto's!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Welkom! Middels mijn blogs zal ik jou, en elk ander die mij graag wil volgen, op de hoogte houden van al mijn avontuurlijke reizen. Lees gerust, geniet, vraag en reageer! ENJOY!! Groetjes, Loes

Actief sinds 01 Mei 2014
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 12959

Voorgaande reizen:

24 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Rondreizen 2014

29 April 2014 - 26 Juni 2014

Internship Belize!

Landen bezocht: