Van Mexico, naar Guatemala, naar Belize en Amsterd - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu Van Mexico, naar Guatemala, naar Belize en Amsterd - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Loes Hoepman - WaarBenJij.nu

Van Mexico, naar Guatemala, naar Belize en Amsterd

Door: LoesHoepman

Blijf op de hoogte en volg Loes

29 Juli 2014 | Guatemala, Lanquín

Vanuit San Cristobal de Las Casas hebben we dinsdagochtend om 8.00u een bus genomen richting de grens van Guatemala. Eenmaal aangekomen, na 3,5u reizen, hebben we onze stempels en verplichtingen gedaan (waarbij we wel een beetje brutaal hebben gedaan door niet de entree-fee betaald te hebben, maar in principe is deze hier ook niet verplicht, maar ze dwingen je zo erg..je moet sterk in je schoenen staan). Na alle stempels te hebben afgehandeld, vele taxi's geweigerd zijn en een lange tocht naar de bank te hebben gelopen waar ik wat geld gehaald heb, konden we verder lopen richting de bussen.

Een bus hier in Guatemala, in Belize ook trouwens, wordt ook wel een "Chickenbus" genoemd. Je kunt je denk ik wel voorstellen hoe dat eraan toe gaat. Lekker warm tegen elkaar aangeplakt. Ook moet je je bagage boven op de bus laten brengen en hopen dat het er niet vanaf valt gedurende de reis.
Is ook weer een avontuur natuurlijk, maar je zit toch wel iets minder lekker dan in de normale bussen zoals ze in Mexico en Europa gewend zijn, omdat je de gehele tijd aan het opletten bent op je tassen.

We zijn afgereisd naar Huehuetenango ("city of the ancients") en hebben hier één nachtje doorgebracht. De volgende dag (22 juli) zijn we eerst nog naar een plaats dicht in de buurt gegaan, hier hebben we de Maya-tempels gezien.
Nu zullen jullie wel denken....alweeeerr??? Haha, nouja..het blijft leuk. Alleen was deze echt heel klein! Jammer..maar we hadden wel heel mooi uitzicht bovenop een tempel. Dezelfde dag zijn we verder gaan reizen met de krappe, warme bus naar Comitan en overgestapt op een bus naar Sacapulcas. Eenmaal in Sacapulco aangekomen, weer direct rennen en doen en in de volgende bus stappen. Dit keer gingen we richting Uzpantan. Toen we daar ook eindelijk aankwamen was het alweer zo laat dat we hier een nachtje overnacht hebben.

De volgende ochtend stonden we om 5.00u alweer op het busstation voor onze bus richting Coban. Toen we daar aankwamen hebben we besloten om niet hier te overnachten en richting Semuc Champey te gaan afreizen, maar om direct naar Lanquin te reizen en daar 2-3 nachten te verblijven en iets meer rust voor onszelf te hebben daar.

Nadat we al zeker 2 hele dagen alleen maar gereisd hadden, aangezien je hier geen busstations hebt met welke bussen er rijden en waar ze heen gaan en hoelaat en hoeveel dat kost, waren we namelijk wel een beetje klaar en wilden we relaxen.

Toen we eenmaal in Lanquin aankwamen zijn we naar een prachtig gelegen hostal gegaan en zaten we in een dorm.
Echter, de dorm bleek in de avond vol met kakkerlakken te zitten. Na ons avondeten zijn we direct naar de balie gegaan en hebben we gevraagd of er nog een loft vrij was..dit was pas de volgende dag. DUs die hadden we toen gereserveerd en op onze naam geschreven. Leroy heeft die avond buiten in de hangmat geslapen en ik heb toch maar binnen geslapen bovenin het stapelbed..en hopen dat er niets over mij heen komt kruipen.

De volgende dag hadden we een tour op de planning staan naar Semuc Champey. Dit was zo'n vette tour! We zijn eerst met een kaars in de hand, bikini en zwembroek aan, door grotten gaan lopen, zwemmen en klimmen. Dit was echt geweldig. Over rotsen klimmen en via ladders omhoog en omlaag, door water zwemmen, kaarsen die uitgingen en we deze weer via andere kaarsen aan probeerden te krijgen, door watervallen gaan via een touw en stevig vasthouden om verder te komen, onder een grot door te duiken en als klap op de vuurpijl nog van een grote hoogte naar beneden te springen in een gat. Helemaal geweldig. Ervaring om niet te vergeten.

Vervolgens, na de tour van zeker een uur, waren we weer buiten en zijn we tubes gaan halen. Grote ronde zwembanden waar je in kunt zitten en via de rivier helemaal laat meedrijven.
Voordat we dit deden was er nog een hele grote schommel waarmee je van bovenop een berg..zo 20 meter verder het water in kon springen via een zwaai. Heel leuk om te doen!
Toen we later bij de rivier aankwamen konden we in onze band/tube stappen en ons laten meevoeren via de stroming van de rivier. Dit ging nog vrij snel. Erg leuk om te doen.
Toen we hiermee klaar waren konden de echte waaghalsen nog van een brug afspringen in de rivier, echter voelde ik niet die drang om deze sprong van 11 meter hoog te maken. Enkele jongens, waaronder Leroy, hebben de sprong wel gemaakt.

Na een snelle lunch stond er vervolgens een wandeling van 1 uur op de planning, helemaal naar de top van de berg en weer terug naar beneden richting de welbekende poels. Typ maar in (Semuc Champey), dan snap je wat ik bedoel. Mooi blauw, groene kleuren en verschillende hoogtes.
Vervolgens als laatste kregen we het toetje en mochten we nog zwemmen in deze heerlijke poels. Echt super mooi en fantastisch om te doen. Je kon zelfs van een soort glijbaan van de ene poel naar de ander en we hebben nog onder een kleine grot gezwommen. Echt weer een geweldige ervaring en zeker het geld waard. De tourgids die wij hadden en de groep waarmee we gingen was ook echt helemaal goed. Heel hecht en super gezellig samen.

Bij terugkomst hadden we even snel gedouched, wat drank gehaald en hadden we gevraagd voor onze loft die we gereserveerd hadden. Echter de sukkels hier hebben de kamer aan een ander gegeven. Ze hebben onze namen gewoon getyp-exed en er nieuwe geplaatst. Wij waren extreem boos, hebben ons geld teruggevraagd waarvoor we betaald hebben, hebben onze spullen vervolgens gepakt, de mensen met wie we op de tour waren nog even opgezocht en gegevens uitgewisseld voor eventuele foto's en we zijn daarna naar een ander hostel gegaan. Het was een geweldig mooie plek waar we eerst zaten, maar als ze zo omgaan met een reservering en je eigenlijk eerst geen geld terug wilden geven en we gewoon weer in een kamer vol met kakkerlakken moeten slapen (zeg gerust, wakkerblijven), dan hebben we het wel een beetje gehad.
Toen we hadden ingechecked in het nieuwe hostel hebben we gelijk een tour geboekt om naar Flores te reizen de volgende dag. Dit was helemaal gelukt.

We zijn vervolgens de stad ingegaan, omdat we lokale mensen hadden gesproken eerder op de avond en zei hadden gezegd dat er een festival was. Hier wilden we natuurlijk ook wel even bij zijn. Eenmaal aangekomen bleek dat het plaatselijke meisjes basketbalteam van een school de landelijke beker had gewonnen. Ze waren dus eerste geworden van heel Guatemala. Het was dus wel even een feestje daar.

De volgende dag hadden we tour naar Flores op de planning staan. Om 8.00 moesten we bij de bus staan en konden we eindelijk vertrekken...althans, dat is wat de bedoeling was. Er werd ons doodleuk verteld dat de bus al vol zat en we er dus niet bij konden vandaag. Nou, toen flipte ik hem helemaal. Gisteren al dat gedoe met een kamer die overboekt was en nu een tour met de bus die volzat. Ik was helemaal pissig. Gelukkig was Leroy rustig en kon de man van het busje regelen dat we eerst met een andere bus terug naar Coban konden reizen..en dat we vanaf daar in een ander busje konden overstappen richting FLores. Het heeft uiteindelijk wel 2-3 uur langer geduurd voordat we aankwamen, maar ik was al helemaal blij dat we er in iedergeval aankwamen. Scheelt weer een hoop gestress.

In Flores, waar ik al eerder geweest was, zijn we 2 nachten verbleven. Vanaf daar zijn we terug naar Belize gegaan, wachtende op mijn vlucht welke morgen is!
29-07-2014 om 11.00 vlieg ik vanaf Belize terug naar Amsterdam waar ik op 30-07-2014 aankom om 17.30.
Einde van mijn internship en geweldige maand reizen!

Mocht er weer een nieuwe reis komen, dan horen jullie zeker meer en zal ik iedereen die geintresseerd is weer op de hoogte houden. Lees gerust alle verslagen nog een keer. Foto's worden geupload bij alle verslagen.

Heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes de afgelopen maanden en de vele volgers. Heel leuk om te horen en zien!